Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Vad är normalt svaj i kölen?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
SWE 305
Gäst




Vad är normalt svaj i kölen? Empty
InläggRubrik: Vad är normalt svaj i kölen?   Vad är normalt svaj i kölen? Emptytor aug 26, 2010 4:28 pm

Med hjälp av en stabilt monterad laserpekare i botten av kölsvinet har jag kunnat konstatera följande värden på kölsvaj (under segling) på min cruiser som inte några eftermonterade förstärkningar. Det första värdet är båtens lutning och det andra är laserpunktens avvikelse från mittpunkten i vila.

10 grader: 10 mm på rufftaket (som är 2030 mm från kölsvinet)
20 grader: 15 mm på rufftaket
30 grader: 21 mm på rufftaket
40 grader: 28 mm på rufftaket

Först tyckte jag att detta verkade mycket men efter litet trigonometriskt räknande blev jag lugnare. 28 mm betyder att kölen svajar 0,8 grader, dvs när båten lutar 40 grader så lutar kölen 39,2 grader.

Detta är alltså svajet i kölsvinsbotten och jag förutsätter att kölen inte svajar mera, dvs att den är fast monterad. Jag har i alla fall inga indikationer på något annat.

Alla skrov har av praktiska skäl en viss flexibilitet. En fullständigt stum montering av kölen skulle bli mycket tung och klumpig. Med "inget svaj" menas nog att det är så litet att det inte betyder något i praktiken.

Min fråga är vad som kan anses vara normalt för en Smaragd. Någon som vet? Någon som gjort en liknande mätning?
Till överst på sidan Gå ner
 
Vad är normalt svaj i kölen?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Smaragden rank?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: