Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Smaragden rank?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
SWE305
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Smaragden rank?   Smaragden rank? Emptymån jul 07, 2008 5:02 pm

Har just avslutat sommarens semestersegling med den nyinköpta Smaragd Cruisern 305 (Tind). Den överraskade mig ett par gånger med att ta in vatten i sittbrunnen, inte småskvätt utan regelrätta sjöar. Cruiserns högre sittbrunnssarger hjälpte inte. Det skedde i inte särskilt hårda vindbyar (< 10 m/s) i smult vatten och med full stor och fock. Nu parerar jag vindbyarna på jollevis och slipper blöta skor och förskräckta gastar. Den beter sig som om den saknar slutstyvhet. Detta hade jag inte väntat mig av den här båttypen, tvärtom.

Tacksam för förklarande erfarenheter och synpunkter! Min huvudfråga är förstås: är detta normalt för båtttypen eller ligger förklaringen i mitt exemplar? Storseglet är ”väl begagnat” (ska bytas) men inte så bukigt att jag tror att det är hela förklaringen. Jag har många års erfarenhet av andra segelbåtar (dock inga långsmala med låga fribord) så jag tror inte att mitt handhavande brister i någon större grad. Är det så enkelt att Smaragden inte tål slarv med trimmet (t ex skotet i lä, krummad topp) ens i 6-8 m/s?

Claes Rehnvall
claes.rehnvall@kagnev.se
0709-468400
Till överst på sidan Gå ner
Niklas S
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Jag har inte alls samma känsla från vår båt   Smaragden rank? Emptytis jul 08, 2008 2:24 am

Hej,

Jag är ägare till SWE303 (Toleso) och jag har inte alls samma känsla som du har. Snarare så när det brallar riktigt så börjar den snällt kana lite i sidled i byarna för att snällt "greppa" så fort kölen går ned tillräckligt. Detta gör den helt torr (upp till ca eller nästan 15 m/s och full stor och fock har jag testat) . Eller snarare så det enda som tar in vatten då är självlänsarna men de kan jag stänga av och då får jag inte in något. Jag skulle vilja säga att hon är väldigt torr i de flesta väder. Är 305:an väldigt tung? Jag har ändå en Yanmarin diesel i min och har en vikt på 3,6-3,7 ton så det borde ju inte vara det heller...

Ett gott grundtrim är ju ändå väldigt plant storsegel på smaragden...

Var med på SM så får du en bra känsla för hur de andra båtarna beter sig i relation till er...vi kommer att vara där.
Till överst på sidan Gå ner
Allan
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Rank?   Smaragden rank? Emptytis jul 08, 2008 10:24 am

Båten kräver att man jobbar aktivt med trimmet i byarna då hon är långsmal och med relativt stort storsegel.

Sedan om storseglet är slitet kommer den att öka krängningen, ett tips är att testa att reva. Med sliten revad stor i byig vind kan vara mer effektiv då krängningen minskar och man får bättre segelform.
Så var det för mig när jag körde med ett gammalt slitet storsegel.

I smult vatten brukar det funka bra att köra med utplanad stor och parera vindbyarna med skotvagnen. Är det sedan medvrid så gäller det att vara med på skotet om man vill behålla kursen.

Lycka till!
Vänliga hälsningar
Allan, SWE25 (seglat nästan enbart långsmalt)
Till överst på sidan Gå ner
Lova
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragden rank?   Smaragden rank? Emptylör nov 15, 2008 1:53 pm

Hej!

Läste om din 305:a. Vi har 304, Lova och har inte heller noterat detta - det låter ju helkonstigt! Vi har dessutom flera gånger "slarvat" med trim och haft för mycket segel uppe men upplever att Cruisern är enormt styv och tålig. Att båten tar in vatten över sittbrunnssargen låter ju dramatiskt - detta borde du låta en expert på båten kolla upp. Är båten modifierad på något vis - rigg, köl eller annat? Hör gärna av dig framöver. Var ligger båten? Skulle vara intressant att få följa med ut och jämföra egenskaperna med vår båt nästa säsong.

Mvh

Per Dahlgren
070-667 79 74
Till överst på sidan Gå ner
Johan 50
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Svaj köl ??   Smaragden rank? Emptylör nov 15, 2008 9:14 pm

Hej Läste om era problem och undrar om båten har svaj köl extrem sådan? Vi hade liknande problem innan våran renovering. MVH Johan B swe 50
Till överst på sidan Gå ner
SWE 87
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragden rank?   Smaragden rank? Emptymån nov 17, 2008 2:51 pm

Det är inte så lätt att säga vad när man inte sätt situationerna, vilken vinkel seglerna har haft mot vinden och dess bukdjupet. Men det låter som seglet (storen) är för bukigt och att bomen varit för mycket mot lovart. Bukdjup och dess placering går nog att fixa till med cunningham, bomuthal, fall och akterstag. Sedan skadar det inte att vagna ner storen på skotskenan i byig vind så båten tar fart i stället för att kränga. Smaragden anser jag annars vara underriggad iförhållande till dess placement, rev har jag provat en gång på 7 år och de sist två storseglen jag har skaffat har varit utan rev möjligheter. När det blåser över 10-12m/s gör det ingen större skillnad med eller utan rev fartmässigt på kryssen men på undanvinden har du lite mer yta uppe.
Hälsnignar
Johan
Till överst på sidan Gå ner
SWE89
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragden rank?   Smaragden rank? Emptyons feb 04, 2009 10:04 pm

Hej

Vi köpte vår Smaragd hösten 2005,tyckte nog att jag var en ganska van seglare redan då ;-), det var jag inte visade det sig sen. Hade läst mycket om att Smaragden är mycket slutstyv. Första riktiga säsongen 2006 började jag med att dränka min sambo Eva när hon stod i lä och länsade vatten jag seglat in just innan, hon blev mycket blöt på ryggen kan jag säga...idag skrattar vi åt den situationen, bukig stor, dåligt trim, folk i lä, byig vind och novis (åtminstone Smaragdnovis). Vi lärde oss av Johan och Johan att trimma seglen men framförallt att vagna ner och upp i byig vind. Efter det har vi aldrig tagit in vatten nå mer, Eva styr jag vagnar och parerar byarna det ger mig muskler :-). Vi revar aldrig, kryssar när andra söker lä hon tål hur mycket stryk som helst verkar det som.

Vår slutsats är att Smaragden aldrig slutar göra oss till bättre seglare,även om vi fortfarande känner oss som noviser ibland.

mvh
Nicklas & Eva
Till överst på sidan Gå ner
SWE305
Gäst




Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragden rank?   Smaragden rank? Emptymån mar 02, 2009 9:04 pm

Tack för alla synpunkter! Det var trösterikt att läsa att jag inte är helt ensam om problemet. Jag ska nu beställa ett nytt storsegel (mail-tips tas gärna emot) och hoppas att den kommande säsongen ger svaret. Min båt är litet speciell i det avseendet att masten är betydligt styvare och tyngre än på andra exemplar. Seldén E170 lär inte finnas på någon annan Smaragd. Detta, i kombination med att den står på däck, gör att den inte låter sig krummas så lätt. Dessutom inverkar förstås tyngden negativt. Jag har provat att göra tvärtom mot alla råd, dvs i frisk vind dra upp vagnen i lovart och i stället släppa på skotet och få en twist på seglet. Det är förstås en ful-lösning för ett bukigt segel men resultatet blir bättre.

(Under hösten hade jag en del mailkontakter om problemet men i en hårddiskkrasch försvann alla mailen – om någon skulle undra vart jag tog vägen.)

Claes Rehnvall
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Smaragden rank? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragden rank?   Smaragden rank? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Smaragden rank?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: