Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 SRS-mätbrev

Gå ner 
FörfattareMeddelande
tomas sw
Gäst




SRS-mätbrev Empty
InläggRubrik: SRS-mätbrev   SRS-mätbrev Emptyons maj 06, 2009 11:45 am

Såg SRS-mätbrevslistan och såg att 154 har ett SRS tal på 1,15 hur lyckas man med det?
Till överst på sidan Gå ner
Philip
Gäst




SRS-mätbrev Empty
InläggRubrik: Sv: SRS-mätbrev   SRS-mätbrev Emptyons maj 06, 2009 7:46 pm

Tommy Tegge som äger 154:an brukar inte segla med spinnaker, så förmodligen gäller mätbrevet utan spinnare. Däremot har han en aning större fock än vad klassregeln tillåter, men lystalet verkar inte ha påverkats av detta.

Philip
Till överst på sidan Gå ner
SWE186
Gäst




SRS-mätbrev Empty
InläggRubrik: Sv: SRS-mätbrev   SRS-mätbrev Emptytor maj 07, 2009 1:40 pm

Hur är det nu, om det ens förändrats - genua, spinnaker och storsegel är det som gäller för LYS 1,19? Detta har samtliga Smaragder - de som fått nytt mätbrev vill sänka för att det 1) inte vill segla med genua utan fock 2) inte vill segla med spinnaker?

På Gaia skulle vi vilja segla men gennaker, speciellt på Bohusracet (shorthanded). Detta kräver nytt mätbrev?

Patrik - SWE186
Till överst på sidan Gå ner
SWE 87
Gäst




SRS-mätbrev Empty
InläggRubrik: Sv: SRS-mätbrev   SRS-mätbrev Emptytor maj 07, 2009 5:04 pm

154 Tommy Tegge har inombordare vilket gör att han skulle ha 1.14 utan spinnaker, sen har han både större stor och fock vilket han har fått +0.01 för så det borde bli 1.15.
Till överst på sidan Gå ner
Philip
Gäst




SRS-mätbrev Empty
InläggRubrik: Sv: SRS-mätbrev   SRS-mätbrev Emptyfre maj 08, 2009 1:58 pm

Tjena Patrik,

Nej, det har ändrats. Smaragden har nu 1,18 i grundutförande, eftersom det är vårt lystal för entyp. Så du måste söka ett nytt mätbrev om du vill segla MED genua, eller har inombordare osv.

Jag tror att inte att man behöver ett nytt mätbrev för att inte segla med spinnaker, utan man kan anmäla sig till tävlingar utan spinnaker och där med få ett avdrag med 0,03. Precis som förr.

Philip
Till överst på sidan Gå ner
SWE186
Gäst




SRS-mätbrev Empty
InläggRubrik: Sv: SRS-mätbrev   SRS-mätbrev Emptyfre maj 08, 2009 4:10 pm

Tack Philip.

Jag har hört ett löst rykte om att SSF nu godkänner gennaker för båtar med mätbrev ursprungligen för spinnaker - någon som kan dementera eller bekräfta? Jag har inte lyckats få någon klarhet i detta vare sig genom SSF eller Google..

Om detta inte stämmer behöver jag ett nytt mätbrev för att segla gennaker på LYS tävlingar?

Patrik - SWE186
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





SRS-mätbrev Empty
InläggRubrik: Sv: SRS-mätbrev   SRS-mätbrev Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
SRS-mätbrev
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: