Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Utombordare + fäste

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Daniel
Gäst




Utombordare + fäste Empty
InläggRubrik: Utombordare + fäste   Utombordare + fäste Emptysön maj 03, 2009 5:26 pm

Hej.
Jag håller på att köpa en ny utombordare och ett nytt fäste till min smaragd från 1981 (gamla brunnen). Jag har fastnat för Suzukis 6 hk (26 kg) med lång rigg, frågan är om det räcker med denna effekt?. Min andra fråga gäller själva fästet. Plastimo säljer ett "standard" med 40 cm långa skenor som jag tror kan fungera. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Finns det en bättre lösning?

Vänliga hälsningar!
Till överst på sidan Gå ner
karl hen
Gäst




Utombordare + fäste Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare + fäste   Utombordare + fäste Emptysön maj 03, 2009 10:40 pm

vi har kjøpt en mercury 6hk og er storfornøyd med det.
det går ikke så fort med kuling i fjeset, men da kan du jo heller seile.
på flatt vann gjør den ca. 6,5 knop.
fordelen er jo at den veier adskillig minder enn 8-15 hk.

tidligere eier hadde mye problemer med at den hang i luften i mye sjø, så vi valgte en vippeløsning hvor du heiser opp og ned motorfestet i tillegg skar jeg av de øverste ti cm av treplaten for å få den så langt ned som overhodet mulig.

karl henrik
Till överst på sidan Gå ner
SWE146
Gäst




Utombordare + fäste Empty
InläggRubrik: Utombordare   Utombordare + fäste Emptysön maj 03, 2009 10:56 pm

6 HK räcker för att driva en Smaragd upp till medelvind (ut ur hamn), vid 10 m/s och motsjö funkar det antagligen inte med utombordare överhuvud taget. Fästet på plastimoskenor gör att motorn hamnar 5-10 cm för högt upp med risk för att motorn går i luften i sjö, vid lugnt väder går det dock bra. Många andra med fjädrar ger ofta svaj, en av de jag testat gav väldigt svaj i sjögång.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Utombordare + fäste Empty
InläggRubrik: Sv: Utombordare + fäste   Utombordare + fäste Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Utombordare + fäste
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Utombordare
» utombordare

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: