Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Kölvikt vs. kölform

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Philip 1
Gäst




Kölvikt vs. kölform Empty
InläggRubrik: Kölvikt vs. kölform   Kölvikt vs. kölform Emptyfre mar 13, 2009 2:36 pm

Hej,

Vi har så smått börjat optimera kölen på Rödnäbba. Men det som hela tiden ligger i bakhuvet är; hur mycket vikt (bly) är värt att hyvla bort? Vi har mycket kvar att hyvla bort innan vi kommer ner till naca-profilen, men om vi gör det kommer förmodligen båten bli ganska mycket lättare. Och i så fall måste vi eventuellt kompensera det med vikt inne i båten, och man förlorar den rätande effekten av vikt i kölen.

Jag antar att det lönar sig mer med en optimal kölform när det inte kränger, dvs i svag vind. Men om det blåser riktigt mycket kanske formen spelar mindre roll och vikten i kölen är viktigare?

Är det någon som har några erfarenheter / synpunkter på detta?

Mvh
Philip, SWE 187
Till överst på sidan Gå ner
Tersan




Antal inlägg : 13
Registration date : 09-02-15

Kölvikt vs. kölform Empty
InläggRubrik: Köloptimering   Kölvikt vs. kölform Emptylör mar 14, 2009 12:17 am

Hej Philip! Jag är övertygad om att dom hydrodynamiska egenskaperna är överlägset viktigast när det gäller båtfarten. Vikten på kölen har mindre betydelse - åtminstone när det gäller så små viktskillnader som du beskriver. Så hyvla på bara och se till att du får den perfekta formen på kölen. Själv har jag ju optimerat min köl i vinter som du vet. Jag fick lägga på 6 kg spackel + 6 kg härdare och ändå fick jag hyvla bort lite bly. Sen kan var och en förstå att min köl såg för dj-g ut innan.
Till överst på sidan Gå ner
Philip
Gäst




Kölvikt vs. kölform Empty
InläggRubrik: Sv: Kölvikt vs. kölform   Kölvikt vs. kölform Emptymån mar 16, 2009 10:27 am

Ja du har nog rätt, Tersan. Skrov-finish och form verkar vara den överlägset viktigaste parametern när det gäller att få en snabb båt...

Vi hörs

Philip
Till överst på sidan Gå ner
SWE303
Gäst




Kölvikt vs. kölform Empty
InläggRubrik: Finns det mallar kvar?   Kölvikt vs. kölform Emptytor mar 19, 2009 11:17 pm

Hejsan,

Finns det några av förbundets kölmallar kvar eller är det bäst att tillverka dem själv?

Mvh,

Niklas
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kölvikt vs. kölform Empty
InläggRubrik: Sv: Kölvikt vs. kölform   Kölvikt vs. kölform Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Kölvikt vs. kölform
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: