Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Hur vill vi utveckla förbundet?

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Bryggseg
Gäst




Hur vill vi utveckla förbundet? Empty
InläggRubrik: Hur vill vi utveckla förbundet?   Hur vill vi utveckla förbundet? Emptyfre feb 13, 2009 6:48 pm

Kommentar på inlägget av "lasse fd".

Frågan som skall ställas är varför fler inte väljer att kappsegla med sin Smaragd. Det har inte att göra med vart båtarna finns geografiskt, för det finns gott och väl underlag att öka antalet båtar som ställer upp på SM oavsett vart det går av stapeln.

Förbundet bör snarare ta sig en funderare över om det är 50kg mer eller mindre i båten som är viktigt för att långsiktigt behålla SM statusen och locka fler till våra gemensamma seglingar. För hur många i förbundet är denna och andra tekniska frågor intressanta? - Är det inte som så att det är ett fåtal som indirekt skrämmer bort flertalet? Ett flertal som inte vet hur det skall förhålla sig och anpassa sig till dessa frågor och därför låter bli att engagera sig alls.

Ta diskussionen och fråga medlemmarna genom medlemstidningen och denna sida hur man vill att klassen skall utvecklas. Vad är det som exempel gör att de som seglar Express, och för all del andra klasser, lyckas fylla upp hamnen så fort det är dags för SM?
Till överst på sidan Gå ner
Allan SWE25




Antal inlägg : 6
Registration date : 08-05-22

Hur vill vi utveckla förbundet? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vill vi utveckla förbundet?   Hur vill vi utveckla förbundet? Emptysön feb 15, 2009 6:21 pm

För tillfället är det bara Expresser och 606 som lockar större startfält än Smaragden.
De övriga klassförbunden tampas med samma problem som vi.

Som entypsbåt är det viktigt att ha en fungerande klassregler där båtarna är jämnsnabba.
Då vikten har inverkan på båtfarten så blir detta en viktig fråga då vi vill ha jämna seglingar.

Kappsegling är en materialsport så många frågeställningar leder till tekniska diskussioner.

Smaragdförbundet är väldigt måna om sina rookies och man känner sig välkommen även om man aldrig kappseglat förr. Förbundet jobbar för att få till träningar så att vi blir bättre kappseglare.

Du får gärna höra av dig till förbundet för vi har inte märkt av tendensen att några få skrämmer ett flertal.

Själv tycker jag att hemsidan fungerar bra för denna typ av diskussion.
Men det är alltid lättare att föra en diskussion om man vet vem man diskuterar med.

vänliga hälsningar
Allan Wieslander SWE25
Till överst på sidan Gå ner
smaragdförbundet
Admin



Antal inlägg : 20
Registration date : 07-11-07

Hur vill vi utveckla förbundet? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vill vi utveckla förbundet?   Hur vill vi utveckla förbundet? Emptymån feb 16, 2009 1:28 pm

Hej,

Att de finns dom som skrämmer bort andra, tror jag förekommer i alla förbund. Som ny i ett förbund har man inte samma kunskap om båten, klassregler osv. För vissa kan detta kanske kännas lite svårt att sätta sig in i, vilket resulterar i att man inte har en chans att hävda sig på kappseglingsbanan och därför inte ställer upp. Därför är det oerhört viktigt att vi i förbundet verkligen välkomnar nya medlemmar och hjälper dom att komma igång.

Värre är ju om en ny medlem inte känner sig välkommen i förbundet och på kappseglingarna, men jag tror Smaragdförbundet har ett ganska gott rykte om att ta hand om sina medlemmar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att express och 606 har större startfält, tror jag beror framför allt på 2 saker: båtarna går att traila, och seglen är förhållande vis små och billiga.

Att höja minimivikten är bara ett förslag, och en liten del av många saker vi försöker göra för att locka fler på kappseglingsbanorna. Många bäckar små...

Philip, SWE187
Till överst på sidan Gå ner
https://smaragdforum.swedishforum.net
Patrik,
Gäst




Hur vill vi utveckla förbundet? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vill vi utveckla förbundet?   Hur vill vi utveckla förbundet? Emptymån feb 16, 2009 9:10 pm

Vi köpte SWE186 Gaia för snart ett år sedan och har bara positivt att berätta om förbundet och dess arbete (även om jag för egen del inte vet vad Gaia exakt väger och om jag blir tvungen att slänga en gast på durken inför SM). Inför höstens möte på Pannrummet ringde Johan Davidsson och bjöd in. Det gör att man känner sig välkommen, speciellt som att vi inte känner några "Smaragdseglare" sedan tidigare!

Jag instämmer med Allan och Philip att man måste se till att båtarna kan tävla på lika vilkor och utvecklas, men vad förbundet måste förtydliga (och där tycker jag Bryggseg(laren?) har en poäng) är vad vi som har båtar eventuellt måste göra för att se till att båten mäter in om det vill sig illa. En gast på durken räcker kanske inte..?

Det trådskaparen tar upp kan inget förbundet i världen lösa, de flesta av oss lever och andas inte segling hela året. Hur mycket vilja man än har kan familjen ha helt andra planer för semestern, eller gastar som inte kan ställa upp! Sedan har väl för övrigt just Expressen tillverkats i över 2000 exemplar!

Det viktiga är att förbundet fortsätter arbeta för att välkomna nya som gamla Smaragdseglare och se till att båten utvecklas och fortsätter vara en attraktiv klass och behåller sitt värde. Det är väl inte direkt kris?

Patrik, SWE186 Gaia
Till överst på sidan Gå ner
smaragdförbundet
Admin



Antal inlägg : 20
Registration date : 07-11-07

Hur vill vi utveckla förbundet? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vill vi utveckla förbundet?   Hur vill vi utveckla förbundet? Emptytor feb 19, 2009 8:25 pm

Ni har helt rätt i att man måste hålla hårt på reglerna. Men till skillnad från t ex Express, har ju Smaragden tillverkats av flera olika fabrikanter och klassreglerna successivt stramats åt genom åren. Detta har gjort att förbundet har tvingats godkänna vissa avvikelser på olika båtar. Det är ju t ex lite hårt att tvinga en båtägare att forma om sin orginal-köl för att den inte är lika dan som en annan orginal-köl från en annan tillverkare.

Förbundet har också då och då arrangerat olika sätt att kontrollera båtarna, t ex vägning av båtar, men intresset har tyvärr varit ganska svalt.

Mvh
Philip, SWE187
Till överst på sidan Gå ner
https://smaragdforum.swedishforum.net
Johan SW
Gäst




Hur vill vi utveckla förbundet? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vill vi utveckla förbundet?   Hur vill vi utveckla förbundet? Emptyfre feb 20, 2009 10:24 pm

Hej bra resonemang allihop! Jag tycker att det är svårt att jämföra mellan olika klasser, storlek på segel, besättning, trailing möjlighet osv. Vi kan nog bara försöka se anledningar inom våran klass. Vissa är säkert rädda om båten eller för tävlings inriktade och känner att allt måste vara optimalt för att kunna ställa upp. Listan över facktorer kan säkert göras lång. Själv känner jag att det är viktigt att dels få en jämnare flotta både i topp och bott, dels få igång båtar och besättningar. Jag är övertygad om att det är lätt att bli biten av att kappa i våran klass det handlar om för oss som håller på att kroka upp nya. Träningar som vi kört i stockholm tror jag är jättebra. Jag tror att träffar också är jätte viktigt för att skapa sammanhållningen. Responsen när vi ringde runt inför sandhamn i sommras var ortolig tyckte jag, många var på! Arbetet fortskrider. Närmas ligger träff på UK, senare i vår planeras en varvs träff, hoppas att många kommer. Johan Bursell
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Hur vill vi utveckla förbundet? Empty
InläggRubrik: Sv: Hur vill vi utveckla förbundet?   Hur vill vi utveckla förbundet? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Hur vill vi utveckla förbundet?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Erfaren smaragdseglare som vill kappsegla

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: