PortalPortal  HemHem  Vanliga frågorVanliga frågor  SökSök  Bli medlemBli medlem  MedlemslistaMedlemslista  AnvändargrupperAnvändargrupper  Logga inLogga in  

Dela | 

Självläns

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
SWE138
Gäst

InläggRubrik: Självläns   ons feb 04, 2009 10:53 pm

Hej,

Jag undrar hur era båtar ser ut vid skrovgenomföringen för självlänsen. På 138:an satt det "vattenavisare" på utsidan skrovet som skapade undertryck i självlänsen (jag tror det är syftet). Är detta något som rekommenderas eller klarar man sig utan dessa?

//Michael
Till överst på sidan Gå ner
Philip 1
Gäst

InläggRubrik: Självläns   fre feb 06, 2009 2:53 pm

Tjena Micheal,

Jag och dom flesta andra som kappseglar med den nya sittbrunnen har bara två öppna hål, utan någon avvisare, sil eller liknande. Det funkar utmärkt. Samma sak gäller saltvattensintaget.

Philip, SWE187
SWE138
Gäst

InläggRubrik: Sv: Självläns   mån feb 09, 2009 9:01 pm

Perfekt! Tack Philip!

//Michael
Orvar Da
Gäst

InläggRubrik: Kryss   ons mar 04, 2009 3:28 pm

Hej

Jag har plåta/kupor. Det gör att inget vatten trängs upp i brunnen vid kryss. Att ha kupor av annan anledning finns nog inte så jag förstår inte vad saltvattenintaget har med saken att göra. Vet någon annan?

/Orvar
Björn G
Gäst

InläggRubrik: Självläns   fre mar 06, 2009 6:33 pm

Hej!

Har kåpor i metall som täcker självlänshålen och har smal öppning akterut. Hade snararst förstått att dessa var ett sätt att minska turbulensbildningen jämfört med vad de öppna hålen skulle åstadkomma.

Hälsn,
Björn
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Självläns   

Självläns
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: