Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Tätning av Portlights

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Swe205
Gäst




Tätning av Portlights Empty
InläggRubrik: Tätning av Portlights   Tätning av Portlights Emptysön jan 20, 2008 11:17 pm

Dags att testa forumet.

Jag har en båt med de klassiska portlightsen i skrovsidorna, tre på vardera sidan. Det visade sig att dessa har börjat läcka under förra säsongen samt att det var rätt mycket svart "gegga" som kletade av sig när min unge, nyfikne son började pilla runt på dem.

Denna svarta gegga visade sig dock vara väldigt seg, för att inte säga sitta stenhårt fast när jag försökte få loss dessa rutor i höst.

Har någon prövat detta tidigare, och är det någon som vet hur man får loss dessa portlights utan att förstöra hela båten?

Tacksam för alla tips.

mvh

Daniel Nyman
Swe 205
daniel_nyman@yahoo.com
Till överst på sidan Gå ner
Markus M
Gäst




Tätning av Portlights Empty
InläggRubrik: Hur täta portlight   Tätning av Portlights Emptytis apr 22, 2008 10:34 am

Jag har också problem med ett läckande portlight.
Vad ska man täta med?
Vanlig PU-massa, PL200 eller någon särskild sorts sikamassa?

Tacksam för tips

Hälsningar
Markus SWE 109
Till överst på sidan Gå ner
Carstam
Gäst




Tätning av Portlights Empty
InläggRubrik: Sv: Tätning av Portlights   Tätning av Portlights Emptytor maj 08, 2008 5:37 pm

Hej!

Jag har böt min "fönster" för 3 år sedan.
De tidigare förnsren var både skruvade och fast limmade.
Jag böt dem på grunda av att de hade spruckigt runt skruv hålen.
Att det är för mycket rörelser i skrovet för att skruva fast fönstren är min slutsats.

Jag har satt dit mina nya med Sika Flex, det fungerar bra så länge det finns tillräckligt med utrymme runt rutan och "karmen" för låta fogen flexa.
Minst 3 mm skulle jag vilja rekomendera att glappet är runt fönstet mot karmen. Sikan kladdar bara när du arbetar med den sedan är den fast.

SWE 87
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Tätning av Portlights Empty
InläggRubrik: Sv: Tätning av Portlights   Tätning av Portlights Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Tätning av Portlights
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: