Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Mättekniska frågor

Gå ner 
FörfattareMeddelande
SWE-12
Gäst




Mättekniska frågor Empty
InläggRubrik: Mättekniska frågor   Mättekniska frågor Emptytis apr 26, 2011 11:09 am

Hej!

1. Under SM seglade vi av spinnakerbomen och jag ska nu bygga ihop en ny. I klassregeln står det "Spinnakerbomslängden ska max vara 3400 mm". Menar man från yttersta ände av bomen till den andra yttersta änden eller är det något annat längdmått som avses?

2. Under vintern har "Emeraude" fått roderflapps mellan roder och skädda. På provsegling i förrgår kändes det som att de vibrationer som man ibland kan få i rodret på undanvind har blivit rätt mycket starkare. På Carreran som jag hade tidigare löste man det problemet genom att fasa av akterkanten på rodret. Övre halvan av akterkanten på rodret fasades av kanske 30 grader åt babord och nedre halvan av rodret 30 grader åt styrbord. Får man göra så för klassregeln?

Mvh/Viktor SWE-12

P.S för övrigt är det alldeles för få Smaragder som är anmälda till Lidingö Runt, tycker jag Smile
Till överst på sidan Gå ner
JB S 50
Gäst




Mättekniska frågor Empty
InläggRubrik: mätfrågor   Mättekniska frågor Emptytis apr 26, 2011 11:45 am

Hej

Bommen skall vara 3400 mellan ytterändar.

Troligast gällande vibrationer är att rodret ej är optimerat. Vi har ej någon regel för katerkant roder vilket vi har sagt att vi skall införa. Jag vet någon båt som har ettt syl vast roder i bak kant och det är inte så bra med tanke på att vatten dels kan tränga in och spränga rodret samt att man kan skära sig på kanten. Det minimi mått som har diskuterats inom TK är 3-5 mm.

MVH Johan
Till överst på sidan Gå ner
 
Mättekniska frågor
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Teknik och klassregler-
Hoppa till: