Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Några frågor om smaragd (förstabåt)

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Cristoff
Gäst




Några frågor om smaragd (förstabåt) Empty
InläggRubrik: Några frågor om smaragd (förstabåt)   Några frågor om smaragd (förstabåt) Emptyons jun 30, 2010 10:47 pm

Hej alla damer och herrar. Namnet är Cristoffer och är 23 ifall ni ville veta. Jag har tänkt att investera i en smaragd som första båt och har 2 frågor.

1. Det här känns som den viktigaste frågan. På båtar från 70-80 talet så verkar det som att många har mycket fukt i sig, speciellt i balkarna i skrovet. Så då undrar jag, vad är kostnaden att göra om dessa balkar på ett varv (om man inte vill göra det själv) och om det kan försämra styvheten i båten?

Jag läste om att någon på detta forum hade gjort det nämligen.

Jag är ingen hejare på båttermer så jag hoppas jag använder rätt ord.

2. Vad bör jag titta/tänka på när jag köper en smaragd? (nu har jag tänkt att anlita en besiktningsman, men bör jag kolla något speciellt på smaragd?)
Till överst på sidan Gå ner
Cristoffer




Antal inlägg : 2
Registration date : 10-06-30

Några frågor om smaragd (förstabåt) Empty
InläggRubrik: Sv: Några frågor om smaragd (förstabåt)   Några frågor om smaragd (förstabåt) Emptyons jun 30, 2010 10:48 pm

Trodde jag var inloggad, aja.
Till överst på sidan Gå ner
JF SWE6
Gäst




Några frågor om smaragd (förstabåt) Empty
InläggRubrik: Sv: Några frågor om smaragd (förstabåt)   Några frågor om smaragd (förstabåt) Emptyfre jul 02, 2010 12:15 pm

Hej

Kul att du intresserar dig för en Smaragd.

Smaragden är en mycket välbyggd båt med få fel, det som dock händer är fuktinträngning i sandwichlaminatet i däck och sittbrunn. Anledningen är normalt att extra beslag satts dit på ett felaktigt sätt och därigenom orsakat vatteninträngning.

Balkar i skrovet vet jag inte vad du menar med, Smaragdens skrov är ett enkellaminat. Vissa seglare har plastat dit förstärkningar nere i kölsvinet men det är nog bara ett fåtal.


Hälsningar
Johan SWE6
Till överst på sidan Gå ner
Cristoffer




Antal inlägg : 2
Registration date : 10-06-30

Några frågor om smaragd (förstabåt) Empty
InläggRubrik: Tack   Några frågor om smaragd (förstabåt) Emptyfre jul 02, 2010 5:01 pm

Tack så mycket, det var precis den infon jag var ute efter. Som jag sa, jag är inte en hejare på båttermer. Än en gång tack så mycket.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Några frågor om smaragd (förstabåt) Empty
InläggRubrik: Sv: Några frågor om smaragd (förstabåt)   Några frågor om smaragd (förstabåt) Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Några frågor om smaragd (förstabåt)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Hyra Smaragd
» Smaragd cruiser
» Sjunken Smaragd

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: