Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Vatten i salong

Gå ner 
FörfattareMeddelande
kkonline
Gäst




Vatten i salong Empty
InläggRubrik: Vatten i salong   Vatten i salong Emptymån maj 10, 2010 11:46 am

Hej!

Jag har nyligen köpt en Smaragd Cruiser och har märkt att det läcker in en del vatten via masten när det regnat. Mängden efter en regnskur är ungefär 5-7 disktrasor som är genomsura. Jag ha tätat mastens likränna med sikaflex men det tycks fortfarande komma in regnvatten scratch , dock inte lika mycket. Kanske det kommer in genom vant/backstag fästen.
Är detta ett vanligt problem på Smaragder?
Är det någon som åtgärdat detta och vet var det kommer ifrån?

/Kristian
Till överst på sidan Gå ner
Philip18
Gäst




Vatten i salong Empty
InläggRubrik: Sv: Vatten i salong   Vatten i salong Emptyons maj 12, 2010 10:40 am

Hej Kristian,

Det är svårt att få det helt tätt. Jag sikade i mastens likränna, strax ovanför mastkragen, med lite lutning så att vattnet rann utanför kragen. Jag vet inte vilken mast du har, men på min gamla benns-mast finns det en liten avrinningspip som jag har kopplat till en liten dunk i kölsvinet. På så sätt kan man samla upp en del av vattnet. Men en del hamnar utanför ändå.

/ Philip, SWE187
Till överst på sidan Gå ner
kkonline
Gäst




Vatten i salong Empty
InläggRubrik: Sv: Vatten i salong   Vatten i salong Emptyfre maj 14, 2010 12:44 pm

Jag har en benns-mast M99 men jag kan inte hitta någon stans på masten där det finns något avrinningshål/pip eller dyligt.
Tack för svaret Philip.

/Kristian
Till överst på sidan Gå ner
Orvar
Gäst




Vatten i salong Empty
InläggRubrik: Gäst   Vatten i salong Emptyons maj 19, 2010 10:45 am

Hej

Om du inte vill täta med en plugg inuti masten så kan du limma (eller ta vulktejp) runt skarven mastfot/maströr. Sedan gör du ett hål i botten av mastfoten så vattnet rinner ut. För att detta då inte skall hamna på durken så limmar du på skivor i ändorna av balken på durken samt gör ett 'avloppshål' i aktre ändan av balken. Detta hål kan antingen släppa ner vattnet till svinet eller via slang till 'Philips dunk'. Bestäm metod först så du får rätt storlek på hålet. Det räcker med en tunn soppaslang & petflaska.

Om du tätar med plugg så blir det svårt att dra in några nya kablar i båten.

Du kan givetvis också minska vattenmängden med tesatejp vid vant samt 'regntak' vid löpande. Sika i pop-nitar är övernitiskt...


/Orvar, SWE126
Till överst på sidan Gå ner
Per
Gäst




Vatten i salong Empty
InläggRubrik: Sv: Vatten i salong   Vatten i salong Emptyons maj 19, 2010 1:00 pm

Hej!

Detta är ett kul problem! Jag gick till botten med det förra året (inte bokstavligt, alltså) och fick det nästan helt tätt genom följande:

1) Täta masten invändigt. Att samla upp vatten inne i båten är nog bra, men inte bäst. Borra ur bottenplattan (sitter med 2-3 nitar). Inspektera med ficklampa. På min sitter ett ca 50 cm långt alu-rör som genomföring för kablage. Såga och slipa till en platta av frigolit eller liknande med urtag för likränna och genomföring. Tejpa "sargerna" och genomföringar med en "kjol" av mjuk tejp, jag klippte flera vertikala snitt i tejpen för att underlätta. Fäst plattan provisoriskt på en stång/stör. Kräma på duktigt med sika på ovansidan (kjolsidan) av plattan, dvs mellan yttersarger och genomföring. Lirka försiktigt upp plattan - jag drog först igenom kablaget i ett elrör genom plattan - och tryck sedan till och massera fast den mot undersidan av den befintliga. Nu sivar sikan ut genom kjolsnitten och det blir bom tätt - tro mig. Tryck inte med för smal ände, för då går det hål i frigoliten. Vill man vara extra övernitisk tätar man ovanifrån via dränhålen ovan däck med speciell tätepoxi (Seldén har ett kit). Nu är din mast tät - bergis!

2) Kolla mastkragen och blockfästena - mina läckte som såll i öglebultsgenomföringarna. Dessutom fanns defekter i svetsfogarna till kragen, där vatten samlades och droppade in.

Ett digert dagsarbete, men det var det värt! Torr båt!
Till överst på sidan Gå ner
kkonline
Gäst




Vatten i salong Empty
InläggRubrik: Sv: Vatten i salong   Vatten i salong Emptymån maj 24, 2010 11:28 am

Tack för alla fina svar, detta uppskattas. Då vet jag vad jag skall göra, det finns alltid något att göra när man har båt Very Happy
/Kristian
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vatten i salong Empty
InläggRubrik: Sv: Vatten i salong   Vatten i salong Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Vatten i salong
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: