Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Öppna durken i sittbrunnen

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Magnus n
Gäst




Öppna durken i sittbrunnen Empty
InläggRubrik: Öppna durken i sittbrunnen   Öppna durken i sittbrunnen Emptylör maj 08, 2010 6:03 pm

Hej!

Vår Smaragd har den äldre typen av sittbrunn, som är under vattenlinjen. Det vatten som kommer in i sittbrunnen leds ned till en tank under durken. Tidigare ägare har gjort en inspektionslucka till tanken. Jag har nu sett över båten och såg att inplastningen av hålet släppt vilket gjort att vatten trängt in och fått träkärnan att ruttna. Är det någon som har erfarenhet av att ha bytt ut träkärnan?

Hur långt ut, dvs hur nära skrovet, ska jag öppna plasten för att få upp allt trä? Är durken indelad i sektioner? Jag har tänkt att lägga en 12 mm tjock plywood (vattenfast) som ersättning för den gamla, några tankar på detta? Jag har tänkt att öppna med ett oscillerande verktyg, typ Fein. Det blir ett litet snitt. Jag kommer sedan satt slipa ned plasten och lägga ett antal remsor med glasfiber och plast, tror ni att detta räcker, för att behålla styvheten?

Tacksam för svar!

Magnus, med nr 78 Esmeralda
Till överst på sidan Gå ner
Johan 6:
Gäst




Öppna durken i sittbrunnen Empty
InläggRubrik: Sv: Öppna durken i sittbrunnen   Öppna durken i sittbrunnen Emptytis maj 11, 2010 4:13 pm

Hej Magnus!

Jag vet att Mats Schärberg som tidigare ägde SWE12 bytte durken i sin båt, han kan nog ge det bästa svaret.
Själv har jag bytt i däcket och uppbyggnaden är ju även där ett sandwichlaminat. Du skriver att du tänkt lägga dit en plywoodskiva istället för den ursprungliga balsan vilket naturligtvis går men hade jag varit i dina kläder hade jag använt Divinycell som kärna, den suger inte upp ngt vatten , den är lätt och avsedd just som distansmaterial. Styvheten får du just av att det är ett sandwichlaminat, alltså en kärna med plast (eller annat material) på respektive sida som är limmat till distansmaterialet. I det här fallet så skär du bort det översta plastlagret, skrapar bort balsan från det undre, limmar dit divinycellen med förtjockad epoxi och sedan på samma sätt med den utsågade överdelen ovanpå divinycellen. Efter detta är det lämpligt att slipa ner plasten där du sågat ut och lägga några remsor som håller ihop det hela precis som du tänkt dig.

Hälsningar
Johan SWE6
Till överst på sidan Gå ner
Magnus
Gäst




Öppna durken i sittbrunnen Empty
InläggRubrik: Sv: Öppna durken i sittbrunnen   Öppna durken i sittbrunnen Emptyfre maj 14, 2010 9:22 am

Tack Johan!

Det låter som en bra ersättning till trä. Det bör då inte bli aktuellt med att ta upp durken igen i framtiden, såvida vattnet inte har spridit sig längre in. Jag få se hur det ser ut då jag öppnar.

/Magnus
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Öppna durken i sittbrunnen Empty
InläggRubrik: Sv: Öppna durken i sittbrunnen   Öppna durken i sittbrunnen Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Öppna durken i sittbrunnen
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: