Smaragdforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


 
PortalPortal  HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 Smaragd som förstabåt?

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Col
Gäst




Smaragd som förstabåt? Empty
InläggRubrik: Smaragd som förstabåt?   Smaragd som förstabåt? Emptymån sep 21, 2009 6:14 pm

Hej Smaragdseglare,

Inför nästa säsong tänkte jag köpa mig en segelbåt. Det kommer bli min första egna ägda båt. Funkar den för en nybörjare? Jag har bara seglat som barn/ungdom och det var för 15 år sen så man är klart ringrostig..Wink
Båten kommer seglas av mig + flickvän samt kanske vänner då och då. Tror inte det kommer bli långseglatser utan mest helgturer i Stockholms skärgård.
Ska man leta efter något lite mindre som förstabåt?
Jag tycker att Smaragden är väldigt vacker och har läst en hel del positivt om den på sailguides forum och den ligger i en prisklass som är rimlig för mig etc.
Till överst på sidan Gå ner
Allan
Gäst




Smaragd som förstabåt? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragd som förstabåt?   Smaragd som förstabåt? Emptyons sep 23, 2009 11:26 am

Hej,
Smaragden är lättseglad men jag ska försöka nämna för- och nackdelar:

Fördelar
Seglar fint, går att segla på en person, kursstabil, går mjukt i sjön dvs stampar ej, man sitter nära vattnet

Nackdelar
Lång stoppsträcka, svårt att se fören/bryggan från sittbrunn vid tilläggning.
Bommen sveper lågt över sittbrunnen

Nackdelarna övervinner man genom träning och mera träning samt en del tips och trix.

Lycka till med båt
Till överst på sidan Gå ner
Johan SW
Gäst




Smaragd som förstabåt? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragd som förstabåt?   Smaragd som förstabåt? Emptytor sep 24, 2009 5:59 pm

Hej!

Har själv valt att köpa smaragd som första båt och vill varna lite för att du riskerar att bli fast förälskad i din första båt Wink.

Smaragden har endast nackdelar i storlek gällande hurvida antalet gastar. Några andra nackdelar har jag inte uppmärksammat. Du kommer om du köper smaragd troligtvis bli storm kär i kapaciteten som denna lilla båt har, man kan i över 8 m / s segla ifrån nästan allt och framförallt är det en båt som man kan kryssa med tillskillnad från de båtar som byggs idag med fenköl. Hon känns trygg även om det blåser och gungar. Lycka till och välkommen i klassen! Du kan ju ringa någon för att provsegla då kommer du garanterat att köpa en smarre. Hälsar Johan
Till överst på sidan Gå ner
Philip18
Gäst




Smaragd som förstabåt? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragd som förstabåt?   Smaragd som förstabåt? Emptyfre sep 25, 2009 9:51 am

Hej,

Jag ska försöka svara så objektivt jag kan, men det är inte lätt = )

För ca 8 år sen köpte jag min första båt, en Safir. Både Safiren och Smaragden är förträffliga första båtar. Dom är styva (blåser inte omkull), lättseglade med självslående fock, snabba och väldigt klassiskt vackra. Men efter några år med Safiren tröttnade jag på trångboddheten och att allt var konstant blött inne i båten. Att gå från Safir till Smaragd var som att flytta från husvagn till villa...

Det var också med Smaragden som jag på allvar började kappsegla. Smaragdklassen är till skillnad från dom flesta andra klasser i Sverige, en klass som faktiskt växer just nu. Vi i förbundet jobbar hårt för att bevara Smaragden som klass, och jag tror du skulle trivas här. På några år har jag lärt känna massor av andra Smaragdägare i hela landet, och det är det som gör det så himla kul att ställa upp i olika regattor.

Hör av dig om du har några fler frågor.

Mvh
Philip
Till överst på sidan Gå ner
Col
Gäst




Smaragd som förstabåt? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragd som förstabåt?   Smaragd som förstabåt? Emptyfre okt 02, 2009 10:46 am

Tack för synpunkterna, uppskattas!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Smaragd som förstabåt? Empty
InläggRubrik: Sv: Smaragd som förstabåt?   Smaragd som förstabåt? Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Smaragd som förstabåt?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Sjunken Smaragd
» Smaragd cruiser
» Hyra Smaragd

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Smaragdforum :: Forum :: Allmänt-
Hoppa till: